Hemma.

 
Man säger väl att hemma är där ditt hjärta bor? Eller något liknande. Jag fick min lägenhet den första juli i år. Första dagarna hade jag ingen säng, sen dröjde det någon vecka till innan jag fick ett köksbord. Allting har liksom tagit lite tid, men just nu är det bara en soffa som saknas innan hemmet är någorlunda komplett, och det ska jag få tag i i veckan, hoppas jag. Det enda jag egentligen köpt nytt är sängen och ett skåp och en rullvagn till badrummet. Allt annat har jag fått eller haft sen tidigare. Och att sitta hemma och se mig omkring känns himla fint faktiskt. Varje sak (utom det nya då) har en historia, en tidigare ägare som skänkt det till mig. Det känns för jäkla bra. Tjejerna har paxat ett utrymme att sova i, och Leon och jag har planer för att han ska få en egen hörna också.
 
Ändå är det svårt att hitta hemkänslan. Förmodligen för att jag inte hinner rota mig riktigt, eftersom jag ofta sover borta. Häromdagen när jag gick ner till bilen slog mig tanken att jag inte ens var säker på vilken bil jag hade med mig hem. Det är ju absolut självvalt att ha det såhär, det blir lätt ensamt hemma, och jag gillar att ha sällskap. Dricka morgonkaffe tillsammans med någon. Jag har ett eget rum med bäddad säng, får sällskap av katterna ibland på nätterna. Men jag skulle behöva få till mer av hemmakänslan i min lägenhet. Hur gör man? Allt känns så provisoriskt, kanske blir det bättre när jag har en soffa? 
 
Men hur får man till hemtrevlig känsla? Jag vet inte ens vad jag har för inredningsstil eller -smak, bara att jag inte gillar övermöblerat och plottrigt. Alla växter som hamnar i min vård dör så jag kan inte gärna smacka upp några pelargoner i fönstret heller, som annars brukar kunna ge en ombonad känsla. Kanske kan det också vara en anledning till att jag gärna åker hemifrån, för att jag inte riktigt trivs än? 
 
Nå, har du några idiotsäkra tips för hemtrevnad, vare sig det är dofter eller texturer, ge mig dem! Jag behöver få till känslan av att jag alltid vill åka hem till mig när jag är borta. :)
 
.
Allmänt | |
Upp