En begäran om medicinminskning om da'n gör doktorn glad!

Jag äter ju som ni vet en hel jäkla hög med tabletter morgon och kväll.
 
Levaxin - för ämnesomsättning
Divisun - d-vitamin
Fluanxol - antipsykos medicin (lite oklart varför jag får den, för jag har inga tendenser att bli psykotisk)
Lithionit - stämningsstabiliserande
Seroquel - stämningsstabiliserande
Oxascand - lugnande
Propavan - sömntabletter
Stilnoct - insomningstablett
Theralen - lugnande
Primperan - mot illamående
Novalucol - mot halsbränna
 
Det torde vara alla. Så blandar man vilt och tar en bunt här och en bunt där och hoppas på bra resultat. Vissa tar jag bara vid behov.
 
Hur som helst, jag vill försöka sluta med Oxascand, då den är kraftigt beroendeframkallande och det vill jag ju helst undvika. På läkarbesöket igår tog jag upp det, och läkaren blev himla glad, det är tydligen inte så vanligt att patienterna själva ber om att få minska eller ta bort den. Jag tar den gärna vid behov, för den fungerar snabbt och är effektiv, men jag vill inte ta den på slentrian. Så, min fantastiska läkare (som ska sluta förstås...) skrev ett nertrappningsschema på en post-it. Bra!
 
Han sa att ville låta en annan läkare titta på både mina journaler och mig, han tycker, precis som jag, att jag borde må bättre nu, efter såhär lång tid. Också skulle han diskutera ECT tillsammans med en annan läkare, för att liksom starta om hjärnan lite. Jag tror att det behövs, det händer ju för fasen ingenting! Sen mars förra året har jag provat olika mediciner fram och tillbaka och jag mår inte ett dugg bättre.
bipolär, medicin, psykisk ohälsa | |
#1 - - Daniel:

I låga doser (1-2 mg per dag) är fluanxol humörbegränsande, du kan varken bli riktigt arg eller ledsen eller för den delen riktigt glad. Dessutom är fluanxol milt stimulerande vid den doseringen.


Jag rekommenderar verkligen att du undviker ECT, varje ECT behandling ger en hjärnskada. Det är så den stimulerar, genom att döda massa nervceller frisätts stora mängder lagrat glutamin (som är en kraftigt stimulerande signalsubstans) från resterna av nervcellerna. Glutaminet ger i sin tur upphov till ännu mer glutaminfrisättning från överlevande nervceller i en slags glutaminergisk excitotoxisk lavin. Du knarkar bokstavligen upp din egen hjärna med ECT. Det stora epileptiska anfallet du får av ECT är en sidoeffekt som påstås vara huvudeffekten.

ECT är ingen mild behandling, strömstyrkan som används är 450 V och 0.8 ampere. Det är 360 watts effekt, inte lite! Om du hade hållit en elektrod i varje hand så hade du fått hjärtstillestånd direkt! Den höga effekten ger i sin tur upphov till en sekundär skada i form av koagulerade kapillärer i hjärnan.

Alla som ges eller påtvingas ECT får en hjärnskada men det är olika hur mycket den märks hos folk. En ganska så stor andel av de som ECT-behandlas får så allvarliga skador att de blir permanenta vårdpaket.

Doktorn vet mycket väl om skadorna från ECT men skiter i att informera för ur hans synvinkel är det ditt problem och inte hans. Du är bara ännu en köttsäck som passerar förbi sett från doktorns perspektiv.

Doktorns problem är att du suger upp en vårdplats på hans avdelning och han vill ha ut dig så fort som möjligt till öppenvården. Då är ECT ett bra val ur hans synvinkel. Begår du självmord sedan så sker det efter att du blivit utskriven från hans klink, då är det inte hans problem.

Svar: Tack för dina åsikter och information! Enligt min nya läkare är ECT inte aktuellt, eftersom jag har en väldigt dåliga sköldkörtelvärden, liksom järn och lite annat, och då vill hon reda ut det först.

Jag tror att jag velat ha ect eftersom jag sett så många andra få bra resultat av det, och jag är smått desperat efter någon förändring.
Linda

Upp