Vecka 38+0.


Min mamma tycker det är larvigt att hålla koll på exakt vecka och dag när man är gravid, och med Leon hade jag inte lika stor koll. Med tvillingarna har det varit så mycket kontakt med sjukvården och de vill ju veta exakt på dagen, så det har blivit naturligt att hålla ordning på dagarna. Och idag har jag alltså gått 38 fulla veckor. Jag har påbörjat min 39:onde vecka som gravid. Och nej, bebisarna visar inga tecken på att vilja komma ut. Visst, mycket sammandragningar, som inte gör ont, jag känner att de ligger väldigt långt ner och jag förstår ju att de snart tänker göra entré, konstigt vore det annars. Men nej, jag har inga känningar. Jag skulle nog kunna vara gravid till jul eller nåt.

Samtidigt som jag känner mig uppgiven, ledsen och lite besviken så tänker jag att min kropp är skapt för att vara gravid. Bebisar mår bra i min mage, de växer så fint och mår kanonbra och ingenting tyder på att förlossningen skulle dra igång för tidigt. Det var samma sak med Leon, inga komplikationer alls. Vi kommer inte behöva stanna på neonatal på grund av att de är för tidigt födda, som det verkar just nu mår de ju också bra så vi inte behöver stanna för att de skulle vara sjuka på något vis. Och det är bara positivt!

Men, jag skulle gärna få ett slut på det här nu.

Sen är det en sak som jag tänkt jättemycket på de senaste veckorna. Några av våra vänner kommer säkerligen få ett sms när något händer, när de är födda eller när vi åker in. Får du veta något före "alla andra" så är det inte meningen att du ska göra det hela offentligt och lägga ut grattismeddelanden på facebook till allas beskådan. Det är INTE din sak att göra! Jag vet att de allra flesta av våra vänner är fullt införstådda med det här, får man ett sms så skickar man ett grattissms tillbaka om man vill gratulera, man skriver inte både sms och lägger upp på facebook, bara för att "vara först".

När Leon föddes gjorde vi misstaget att skicka sms till vissa som inte kunde hålla käften, utan bara var TVUNGNA att outa på fb. Det kan tyckas som en småsak, och att det är "snålt" av oss som föräldrar, men saken är den att allt kanske inte är okej med mamma eller bebis, saker och ting kan hända och att då få en hel drös med grattis-sms och -samtal på mobilen blir bara stressande.

Jag vet att jag skrivit om det tidigare men just nu är det ju högaktuellt för vår del.

Så SNÄLLA. Om du får veta att "något hänt" innan det är officiellt, håll det för dig själv!






En liten Leon, 5 månader gammal. :)
Allmänt | |
#1 - - Helen:

HAn är alldeles fantastiskt söt lille pluttskruttLeon!

#2 - - Patricia:

Hoppas dom respekterar eran önskan! Viktigt det där.. Lycka till nu :) Kram!

Upp