Sveriges värsta bilförare.


Jag tittar och skrattar, men skrattet fastnar lite i halsen. 90 procent (eller nåt sånt) av alla bilförare anser sig ju köra lite bättre än genomsnittsföraren, och jag är nog en av dem. Jag är medveten om mina brister och följer dock de regler som finns, även om jag vet att jag kör lite fegt på vintern och tänder bromsljusen om någon ligger för nära bakom. Jag är lite dålig på att fickparkera och jag är ingen stjärna på att köra i stora städer, men det är ju mest den andra trafiken som stressar mig. Fickparkeringen ska jag dock ta tag i, det kan man ju träna upp. När jag tog körkort var jag skitbra på det, sen har jag legat av mig.

Men, i programmet ser man förare som kör mot rött, kör åt fel håll i cirkulationsplatser, skiter i väjningsplikten, inte använder blinkers, struntar i hastighetsbegränsningar etc etc etc... Att köra för fort är (oftast) upp till varje förare, men att inte respektera 30- och 50-skyltarna är obegåvat. De finns av en anledning, särskilt 30-sträckorna. Om någon väljer att köra 160 på motorvägen så lägger jag mig inte i det, så länge jag slipper någon som blinkar, tutar och lägger sig sanslöst nära om jag "ligger i vägen" (alltså kör om någon annan i 110 eller möjligen 120 km/h). Likaså känner jag när jag kör ut på en större väg, om föraren i bilen som kommer från vänster håller hastigheten så behöver de inte köra upp i bakluckan på mig. Jag är så ful att jag kan bromsa till, vem kan bevisa att jag inte tyckte mig se en katt i diket? De allra flesta fattar ju vinken (backa undan då för faaaan!) och jag sitter inte och okynnesbromsar eller ligger i vägen på pin kiv. Har personen i bilen bakom sjukt bråttom så får de ju köra om när de anser det lämpligt, men jag tänker inte riskera en whiplash bara för att någon tror att det går fortare om man ligger en halvmeter bakom framförvarande bil. Särskilt när det är mörkt eller halt. Jag gör det förstås inte om jag har andra i bilen, jag själv kan ju vara beredd och hålla emot en eventuell påkörning bakifrån, men ja.

Jag är sällan rädd i trafiken, men jag blir irriterad när andra inkräktar på mitt "område", håll er på er sida vägen så ska ni se att vi slipper krocka också. :) Det som skrämmer mig är att det ju måste finnas massor av folk som kör på det där viset ute i trafiken! Liksom onyktra eller påverkade människor. Fy fasen, man blir ju mörkrädd bara av att tänka på det. Tror dock att det bästa man kan göra är att räkna med att folk inte har koll, och vara extra övertydlig med det man tänker göra, då kan det (förhoppningsvis) inte bli fel.

Så, kör försiktigt!
Allmänt | |
#1 - - Kat:

Kunde inte hålla med dig mer! :)

Upp