Bipolär och kreativ?

Det är känt att bipolaritet och kreativitet ofta går hand i hand. Några av våra största skådespelare, musiker eller konstnärer lider av bipolär sjukdom. I Sverige har vi Mikael Persbrandt och Caroline af Ugglas till exempel. Själv är jag väl semikreativ, jag är inte typen som sätter mig och hittar på egna mönster till stickade vantar eller skriver låtar halva nätterna, men som ni vet så virkar och stickar jag gärna och till husbehov kan jag klara av både gitarr och dragspel och eventuellt piano.
 
När Robin Williams tog livet av sig så blev jag kanske inte lika förvånad som några andra. Många sa saker i stil med "hur kan en så glad och rolig människa ta livet av sig?". De fattar inte att man blir en jävla expert på att sätta upp en mask. Det är inte meningen att det ska synas att man mår som en påse skridskor.
 
Jag hatar att höra det, för det får mig att känna mig som en sämre människa.
 
Äh, skit också. Idag blir det varken hackat eller malet här... :/
bipolär, psykisk ohälsa | |
Upp