Svar på kommentar.

Karin: Jag vet! Jag borde inte läsa där, mitt blodtryck stiger till farliga nivåer. ;)

Jag förstår också att det är många som tror att det här är det enda rätta, när till och med bvc råder en del att använda sig av 5mm. Det som gör mig så trött är att när folk startar trådar på fl och tycker det är så jobbigt när barnet gråter, massor med människor ger tips på andra metoder och sätt, och dessa puckon fortfarande tror att 5mm är det enda som finns, trots att de får länkar och boktips upptryckta i ansiktet. Föräldrar idag är i allmänhet snabba på att googla, och jag är övertygad om att det kommer upp andra metoder än just 5mm. Nästan alla föräldrar jag hört om som använt sig av den säger att det är några kvällar där deras hjärtan nästan går sönder av att lyssna på sitt barns förtvivlade gråt, är man så vansinnigt osäker i sin föräldraroll att man då totalt går emot sina instinkter? Det är sorgligt. Jag pendlar mellan att tycka dessa föräldrar är puckade och att tycka sjukt synd om dem.

Jag syftar självklart på spädbarn i inlägget, för äldre barn, som förstår vad man säger, och som man kan föra en dialog med, kanske det fungerar på. Men det är inte okej att lämna ett litet spädbarn ensamt i sin säng, i full gråt, och tro att det ska lära sig något på att ignorera det.

Vi har haft skitjobbiga perioder med Leon, och vi har använt oss av tass-metoden. Man lämnar aldrig barnet så länge det är ledset, men medan barnet är nöjt i sin säng går man ut ur rummet. Vid gråt går man in och lugnar, och framför allt uppmuntrar den till kroppskontakt, vilket 5mm inte gör.

Mest förvånad och upprörd blir jag nog av människors förmåga att totalt slå ifrån sig andra tankar, att man bara håller händer för öronen och skriker "lalalalalala!!!" när någon ifrågasätter. Det är så förtvivlat viktigt för så många att hålla på prestigen, att veta bäst och aldrig ta hjälp. Det hör väl ihop med "som mamma vet man alltid bäst", vilket är en sån fet lögn att jag är förvånad över att normalbegåvade människor går på den.
Allmänt | |
#1 - - CISSI:

Tävla om en fotobok i min blogg! Tre vinnare får ett presentkort på 200 kr att göra en egen bok för, och ALLA tävlande får ett presentkort på 100 kr.



http://ceciliaeklund.blogg.se/2011/december/vinn-fotobok.html#comment



Perfekt julklapp :)

Upp