Kamikaze-unge.


Idag har Leon praktiserat som kamikaze-pilot. Han bestämde sig för att dyka rätt ner i golvet med pannan före, från kanten på babysittern. Fint, grabben. Det blev en snygg bula och ett besök på Astrid Lindgrens barnakut. (När ett barn under 6 månader slår i huvudet ska det alltid kollas upp på akuten, det är inte jag som är övernojig...) Plutten flörtade friskt med både sköterskan och läkaren och blev godkänd, han svarade fint på stimuli och reagerade som han skulle. Han hade ju skrikit så fort han drog i backen, och ätit efter det, och då är det ju oftast ingen större skada skedd. (Ja, det är väl bäst att betona "oftast", så ingen tror att det aldrig kan hända något om ungen skriker och äter.) Sen har han faktiskt sovit i stort sett hela dagen, det var tydligen vanligt att små barn gör det när de gjort sig illa, men så länge de reagerar när man stökar med dem så är det helt okej. Så vi har varit och petat på honom ofta ofta ofta hela kvällen.

Medan han har sovit så har vi faktiskt hunnit städa nästan hela lägenheten, förutom sovrummet och skräprummet (vilket lämnar kvar köket, badrummet, hallen och vardagsrummet...), både dammsugit och torkat golv, bra va? :) Andreas har gjort ett jättejobb med köket, nu är ugnen ren! :D

A just det, på vägen hem från AL så stannade vi till i Arninge och köpte en kudde till Leon samt reflexer att sätta på ekrarna på vagnen. Känns som att man inte kan få för många reflexer på den. ;) Vi tittade på åkpåsar också, jag upptäckte att Leon kommer ha växt ur liften innan vintern är slut, och då behöver han verkligen en åkpåse... Usch, det går lite för fort, tycker jag... :S Vi hittade ingen som vi verkligen föll för, men tänkte att Leon kan önska sig en i julklapp, det finns finare i Norrtälje, faktiskt. :)


Tanken var att storasyster och Karin skulle komma hit idag, med sina ungar, men syrrans ungar hade blivit förkylda, och sen fick ju vi ge oss iväg till akuten, så tyvärr blev det inget av med det... Vi får försöka igen nästa vecka eller så! :)

Min mobil har inte funkat på hela dan, inte här hemma i alla fall. I Stockholm var det inga problem, men så fort vi kom hem så försvann täckningen igen. Den har kommit tillbaka för någon minut ibland, men sen har den försvunnit igen. Det konstiga är att Andreas haft täckning när inte jag haft det, och vi har Tre båda två. Men T, som bor några hundra meter härifrån, hade inte heller fungerande nät. På Tre vet de inte vad felet är, så vi får väl se när det kommer tillbaka. :S


Ja just det! I natt har det varit en annan snubbe som plogat parkeringen utanför! I morse vaknade jag nämligen och såg att det var plogat, men jag har inte vaknat av att det låtit som om någon försökt ploga upp hela asfalten. Och jag lovar, man vaknar när plog-snubben sätter igång... Igår natt började han halv tre och han plogar i en timme. Det känns bra. Tror jag måste ringa RB och berömma dem och be att den här nya killen får fortsätta ploga varje natt! :)

Och när vi ändå är inne på det... Vårt härliga bostadsbolag. Det är ju underbart hur mycket floskler de sprider omkring sig! Häromdagen fick vi hem en tidning från dem, Bonytt. Jag citerar bakside-texten:


"Du bjuder gärna hem dina vänner till ditt bostadsområde.
Allt är välvårdat både ute och inne. Lägenheten är fräsch
och ändamålsenligt utrustad. Den hyra du betalar för lägen-
heten känns rimlig.
Under sommaren är det blommor och grönt i området
och under vintern är det skottat och sandat.
Du känner dig trygg i och på kvällen är belysningen
välkomnande. När du ska sova är det tyst och lugnt.

Barnen kan tryggt vistas ute och bilen kan du lämna utan
att vara orolig för vandalisering eller stöld.
Roslagsbostäder kan erbjuda ett boende för alla och vi gör
vårt bästa för att du ska trivas hos oss. Vi hjälper dig snabbt
att åtgärda fel i lägenheten och underhåller när det behövs.
Vi tar till oss av dina synpunkter och vi håller vad vi lovar."


Jaha. Då börjar vi bena i det här, tycker jag.

"Du bjuder gärna hem dina vänner till ditt bostadsområde."
Jag bjuder gärna hem mina vänner, men det är inte för att skryta över området...

"Allt är välvårdat både ute och inne. Lägenheten är fräsch och ändamålsenligt utrustad. Den hyra du betalar för lägenheten känns rimlig."
Njaej. Jag kan inte hålla med. Lägenheten är väl okej, men inte särskilt fräsch. Och hyran är pinsamt hög, usch! Och jag gissar att de menar att även förråden är välvårdade? HA! HA HA HA!!!

"Under sommaren är det blommor och grönt i området och under vintern är det skottat och sandat."
Ja, på sommaren är det faktiskt fina blommor i stora krukor utplacerade lite överallt, det är fint! Och gräset klipps ofta. Check! Men jag tror att jag och RB har olika definitioner på skottat och sandat. Skottningen fram till porten sköts ofta av Moder Natur själv framåt vårkanten. Och visst sandas det, om man kallar det "att sanda" när man slänger lite grus ovanpå en halvmeter snö. :)

"Du känner dig trygg i och på kvällen är belysningen välkomnande. När du ska sova är det tyst och lugnt."
Belysningen skulle kunna jobba extra på Mobergs, det blinkar lite överallt tycker jag, och de gatlyktor som fortfarande lyser släcks effektivt av snorungar på väg hem från krogen. När jag ska sova så står ofta grannen på sin uteplats och pratar i telefon, jättehögt. Eller så kommer varutransporten till Mekonomen. Klockan ett varje natt kommer en annan granne hem och slamrar i garageporten utanför vårt sovrumsfönster. Eller så står några mongon och spelar fotboll mot garagedörrarna. Det är inte tyst, men det är okej. (För övrigt måste man älska meningen "du känner dig trygg i och på kvällen...".)

"Barnen kan tryggt vistas ute och bilen kan du lämna utan att vara orolig för vandalisering eller stöld. Roslagsbostäder kan erbjuda ett boende för alla och vi gör vårt bästa för att du ska trivas hos oss."
Hm. Med tanke på racebanan parkeringen utanför så skulle inte Leon få gå ut själv förrän han är runt tio. Minst. Och jag är enormt tacksam för att vi har garage, så slipper vi oroa oss över att någon ska köra in i bilen, eller gå förbi och repa den eller nåt annat onödigt. För övrigt verkar RB's tanke om att göra sitt bästa för att folk ska trivas vara att man låter de mest otrevliga människorna ansvara för kundkontakten. Det är lämpligt.

"Vi hjälper dig snabbt att åtgärda fel i lägenheten och underhåller när det behövs. Vi tar till oss av dina synpunkter och vi håller vad vi lovar."
HAHAHA! Nu råkar jag ju känna till att det ibland lovas att man ska renovera fuktskadade badrum, men att det sen dröjer flera år. Och jag råkar kännat till att vissa lägenheter är SJUKT kalla (inte bara sådär 17-gradigt kalla, utan rejält kalla) och detta åtgärdas. Inte. Jag fick i somras höra att vår lägenhet är den sämsta, av en medarbetare på RB. Jaha, tack då.

Det hade ju varit okej om de skrivit i början att "detta är vår vision" eller nåt, men nej då. Inuti tidningen står det också att det finns temperaturgränser som de håller, men haha, det stämmer ju inte heller.

Två kvällar i rad har det förresten börjat toklåta om ventilationen, jätteskumt...




Nej hörrni, nu ska jag sluta gnälla. Det är dags för lite kvällsmat och sen sängen, i morgon ska vi åka på adventskonsert i Uppsala. :)


Allmänt | |
Upp